Heart of Darkness Natalia Mateo

Cover Heart of Darkness

Album info

Album-Release:
2015

HRA-Release:
25.03.2015

Label: ACT Music

Genre: Jazz

Subgenre: Vocal

Artist: Natalia Mateo

Album including Album cover Booklet (PDF)

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Formats & Prices

Format Price In Cart Buy
FLAC 96 $ 13.50
  • 1 The Windmills of Your Mind 04:02
  • 2 Tonight I'll Sleep in Space 02:27
  • 3 Take a Walk On the Wild Side 04:03
  • 4 Trudno 03:36
  • 5 Inferno 05:50
  • 6 Somebody Is Watching Me 04:28
  • 7 I Put a Spell On You 03:18
  • 8 Strange Fruit 04:31
  • 9 Paparazzi 03:41
  • 10 Chocolate Jesus 04:00
  • 11 Solitudo Diaboli 06:05
  • 12 Turtle Dove 04:49
  • 13 Canto 1 02:43
  • 14 Blue 04:10
  • Total Runtime 57:43

Info for Heart of Darkness

„Diese Stimme hat eine eigene Geschichte zu erzählen.“ (Die Zeit). Sie ist eine der neuen Stimmen im zeitgenössischen Jazz: Natalia Mateo. Eine, die ihren eigenen Weg geht, unangepasst, aber doch nahbar und weit weg von den klischeehaften Vorstellungen über Jazzsängerinnen. Ein junges Original mit ganz eigener Geschichte, das offen und vorurteilsfrei durch die musikalische Welt geht:

„Jazzblüten mit tiefen Wurzeln“, so fasste die FAZ kürzlich einen Konzertauftritt von Mateo zusammen. Die 31-jährige Sängerin ist eine Wanderin zwischen den Welten, musikalisch und im Leben. Geboren in Warschau als Tochter eines klassischen Sängers, aufgewachsen in Österreich und jetzt in Deutschland lebend hat sie die unterschiedlichsten Eindrücke und Kulturen in sich aufgesogen und verarbeitet. Mateo hat ihren eigenen musikalischen Wohlfühlort gefunden. Dieser klingt überraschend selbstverständlich und überaus spannend: Sie schöpft aus der slawischen Liedtradition, aus amerikanischem Jazz und dem Singer-Songwritertum von Joni Mitchell bis Amy Macdonald sowie der zeitgenössischen Pop- und Rockmusik. Selbstgeschriebene Stücke mit englischen und auch polnischen Texten überführt sie in eine zeitgemäße Ästhetik. Zudem hat sich Mateo einige internationale Songs angeeignet, die ihr am Herzen liegen. All das kleidet die Band in individuelle Arrangements, die konventionelle Fusion entschieden hinter sich lassen.

Mateos klangvolle west-östliche Vereinigung ist nicht ausgedacht, sondern reflektiert ihre persönliche Geschichte. Ihre Musik ist ein Spiegelbild der eigenen Biografie. Sie ist wie eine un-philosophisch vorgetragene Weltanschauung, ein im besten Sinne leidenschaftlich-sinnlicher Ausdruck der Versöhnung all der Zerrissenheiten, die einem Menschen eine ehrlich erlebte, globale Welt beschert. Sie ist ein sehr persönliches Liebesbekenntnis an die Tradition und die Moderne, an die Vertrautheit und das ständig in den Köpfen und Herzen pulsierende Fernweh, an die Schönheit der Gebundenheit, tiefster Zwischenmenschlichkeit und der gleichzeitig gelebten Unabhängigkeit. In Mateos Musik „steckt das geheimnisvolle Andere, das einen in den Bann zieht', fasst die Jazzthetik treffend zusammen.

„Heart of Darkness“ ist inspiriert durch die gleichnamige Erzählung des polnischen Schriftstellers Joseph Conrad, ein Literaturklassiger aus dem 19. Jahrhundert. „Hier geht es um einen Aufprall von Kulturen, um Fremdheit und die Abgründe des Herzens. Ich finde die Anspielung toll, denn meine Musik erzählt viel davon“, erklärt Mateo. Hört man zum Beispiel ihre herzergreifende Version des von Billie Holiday bekannt gewordenen Anti-Rassismus-Lamentos „Strange Fruit“, das im politischen Spiegel der Jetztzeit auch heute noch aktuell erscheint, oder Mateos Interpretation von Lou Reeds Außenseitersong „Walk On The Wild Side“, werden die Parallelen schnell deutlich. Ihre intensivsten Momente hat Mateo vielleicht, wenn sie in ihrer Muttersprache singt und ihre slawischen Wurzeln sprießen lässt, „wenn im dunklen Brodeln der Musik deutlich wird, dass diese Stimme eine eigene Geschichte zu erzählen hat“. (Die Zeit)

2013 traf Mateo am Institut für Musik der Hochschule Osnabrück auf ihre Mitstreiter, die sie zu einer wahren Working Band zusammenschweißte. Da ist der erhaben schwebenden Trompetenton von Gregor Lener, das ergreifend-sensible Klavierspiel von Simon Grote wie z.B. bei „Strange Fruit“, Dany Ahmads flexible und rhythmisch ausgefuchste Gitarre, das von ungeraden Metren und Breakbeats beflügelte Schlagzeugspiel Fabian Ristaus und der zupackende Bass von Christopher Bolte, welches deutlich macht, dass sich hier Persönlichkeiten an ihren Instrumenten einbringen, die wichtige Puzzlesteine für die Musik liefern. Der energetisch dichte Bandsound entspringt aus dem Gemeinsamen, aus dem Zusammentreffen begeisterter junger Musiker, die nicht abgebrüht, sondern frisch und leidenschaftlich spielen. Auf zwei Stücken stößt ein besonderer Gast hinzu, Mateos neuer ACT-Kollege Tobias Christl. Beide lernten sich auf einem Workshop kennen, den der Berliner Sänger leitete. Auch er ist wie Mateo „einer der außergewöhnlichsten Musiker des deutschen Jazz“ (Der Freitag) mit einer „alle Genres überschreitenden Musikvision“ (Süddeutsche Zeitung).

Die Jazzpodium schreibt über Natalia Mateo: „Ihre Stimme besitzt etwas Kristallines, etwas melancholisch Sprödes. Sie klingt verletzlich – aber nicht verletzt. Selbstbewusst, ohne auch nur den Ansatz eines elitären Anspruchs.“ „Mit „Heart of Darkness“ macht diese nun „einen Schritt in Richtung Scheinwerferlicht“ (Die Zeit).

Natalia Mateo, Gesang
Gregor Lener, Trompete, Effekte
Simon Grote, Klavier
Dany Ahmad, Gitarre
Christopher Bolte, Bass
Fabian Ristau, Schlagzeug, Percussion Gäste: Tobias Christl, vocals (on tracks 02, 12)

Recorded by Markus Braun at Fattoria Musica, Osnabrück, September 12 - 14, 2014
Mixed and mastered by Klaus Scheuermann
Produced by the artists
Executive Producer: Marco Ostrowski


Natalia Mateo
Music and the Arts had always been an integral part of the houshold. She was born in Warsaw, Poland, grew up in Austria, then attended a nuns girls’ school back in Poland, at the time being she is living in Germany. Piano, violin and guitar lessons, the Arts, the nuns, studied languages and humanities, frequent house moving not only left an imprint, they have spun the soul’s fabric into what it is now – a rare mixture, soft but tear-proof, thin as a veil, controversial against the background of all hijab debates, at times thick and rough as biker leather. Against the odds, through the thickett of various projects, teachers, downs and ups, failures and successes (in this exact order) she landed at the Institute for Music in Osnabrück with first class music teachers and a personalised and supportive musical setting. All that is supposedly in the music, but look for yourself.

Lessons and workshops taken with Anne Hartkamp, Tineke Postma, Caroline McPherson, Daniel Mattar, Maria Helmin, Romy Camerun, Fay Claassen, Simin Tander, Andreas Wahl, Efrat Alony, Christian McBride, Christoph Hillmann, David Friedman and others.

Dany Ahmad
Born 1990 in Osnabrück, Germany. He began to play the guitar at the age of 10. From then on he has been taking lessons in classical music as well as in improvised music. Multiple winner of the German, nation-wide music youth contests “Jugend musiziert” and “Jugend Jazzt” as solo guitarrist and as ensemble player. The experiences of playing in many bands (LaJazzO Windmachine, Natalia Mateo, Dany Ahmad Trio, etc.), his enrolment in the early study program and his studies in Osnabrück and Amsterdam as well as his participation in many masterclasses have shown him a broad range of musical means of expression and make him ceaselessly look for new musical ways.

Gregor Lener
Born 1984 in Innsbruck, Austria. He began to play the trupet at the age of 11 and took classical trumpet lessons at music school and lateron at the conservatory Innsbruck. In 2007 he gave up classical studies to take on jazz and popular music studies. Since 2010 he has been studying jazz trumpet at the Institute for Music in Osnabrück. For years he has been playing in BigBands and various jazz formations. Those experiences he is now combining with electronic music.

Masterclass with Ack van Rooyen, Jan Oosthof, Jay Jennings (Snarky Puppy) and others.

Simon Grote
The musical home of Wilhelm Grote (flamenco guitarrist and -teacher) and Barbara Grote (music teacher) shaped him and his brother into multifaceted artists. The playing-experience with many different formations (metal, soul, BigBand, folk, reggae, jazz, show) has been influencing his piano-playing all along, from the age of 6, when he started to take lessons. His initial classical training with Iku Rissmann in Minden was interrupted by a period of autodidacticism, which for him was a time of penetrating the infinite world of improvisation. After successfully completing this period, he took the first jazz piano lessons with Steve Sinko at the Hochschule für Musik und Theater, Hannover. Apart from that his interest for other instruments and means of self-espression have been growing constantly – guitar, mandoline, bass, drums, singing as well as writing, painting and composing. Since he began his studies at the Institute for Music in Osnabrück in 2010 and his piano lessons with Thomas Rückert, he is growinly busy with the production of his own music. The playing-by-ear is very fundamental to him and helps him to many liberties when playing with various musicians or solo. Travelling and a sufficient amount of reading help to keep body and soul in time.

Christopher Bolte Freelance musician, music producer and composer. Played almost 400 concerts with over 20 various bands and projects from all over Germany. Approved musical mentor by the Landesmusikrat Lower Saxony. Since 2011 student at the jazz department at the Institute for Music in Osnabrück.

Lessons and Workshops with: Arnd Geise, Patrick Scales, Achim Seifert, Sebastian Hoffmann, Chrisitan McBride, Florian Weber, Frank Wingold, Stephan Schulze, Christoph Hillmann, Efrat Alony, Peter O’Mara, Dave Liebman, David Friedman, Rainer Glas, Fay Claassen and others.

Fabian Ristau
This mother’s son recognised his love for cooking utensils early on, which intruded upon the peace & quiet in the family and neighbourhood. He was then deported by force to the far-off rehearsing room, together with compulsory and institutionalised instrumentalisation.

From now on he was to spend many lonely hours in a dark, unheated cellar, somewhere in central Germany.

It wasn’t until years later when he was found close to rhythmic depression und slowly re-integrated into something like a social environment. That is also when his first attempts to walk took place, that is – attempts to walk in strange cultural environments. His world-exploring trip brought him to various places of rock-, world and folkmusic, to electronic and populare places, before really approaching the jazz galaxy.

Nowadays he is involved on a freelance basis in various projects. Those are, amongst others, his authorship for the drum journals Drumheads and Soundcheck, the leading of workshops and seminars for the music-academy Sachsen-Anhalt, as well as ensemble- and single coachings.

Booklet for Heart of Darkness