Trio Areal: Martin - Shostakovich - Bakikhanov Trio Areal
Album info
Album-Release:
2024
HRA-Release:
24.01.2025
Label: Odradek Records
Genre: Classical
Subgenre: Chamber Music
Artist: Trio Areal
Composer: Frank Martin (1890-1974), Dimitri Shostakovich (1906-1975), Tofig Bakikhanov (1930)
Album including Album cover
- Frank Martin (1890 - 1974): Trio sur des mélodies populaires irlandaises:
- 1 Martin: Trio sur des mélodies populaires irlandaises: I. Allegro moderato 05:02
- 2 Martin: Trio sur des mélodies populaires irlandaises: II. Adagio 05:34
- 3 Martin: Trio sur des mélodies populaires irlandaises: III. Gigue 05:54
- Dmitri Shostakovich (1906 - 1975): Piano Trio No. 2 in E Minor, Op. 67:
- 4 Shostakovich: Piano Trio No. 2 in E Minor, Op. 67: I. Andante 08:12
- 5 Shostakovich: Piano Trio No. 2 in E Minor, Op. 67: II. Allegro con brio 03:20
- 6 Shostakovich: Piano Trio No. 2 in E Minor, Op. 67: III. Largo 04:57
- 7 Shostakovich: Piano Trio No. 2 in E Minor, Op. 67: IV. Allegretto - Adagio 10:27
- Tofig Bakikhanov (b. 1930): Piano Trio No. 3:
- 8 Bakikhanov: Piano Trio No. 3: I. Andante - Allegretto - Andante 03:46
- 9 Bakikhanov: Piano Trio No. 3: II. Allegro scherzando 06:06
Info for Trio Areal: Martin - Shostakovich - Bakikhanov
Das Trio Areal präsentiert ein Programm mit Klaviertrios, die sowohl durch die Volksmusik als auch durch ihre unterschiedliche Ästhetik miteinander verbunden sind und eine abwechslungsreiche und faszinierende Reise durch diese intimste aller Kammermusikgattungen bieten. Sie bewegen sich von Frank Martins Trio sur des melodies populaires irlandaises zu Schostakowitschs Klaviertrio Nr. 2 in e-Moll, op. 67, und gipfeln in der Weltersteinspielung des Klaviertrios Nr. 3 von Tofig Bakikhanov (geb. 1930), einem der bedeutendsten aserbaidschanischen Komponisten der Gegenwart.
Das 2020 an der Zürcher Hochschule der Künste gegründete Trio aus den talentierten und vielversprechenden jungen Musikern Daria, Jamila und Sandro begann im berühmten Toni-Areal-Gebäude zusammenzuspielen, wo die Idee für den Namen des Trios geboren wurde. Das Trio fühlt sich besonders von der Idee angezogen, volkstümliche Ideen subtil in die Musik einzubetten, und wählte drei Komponisten aus, deren Schaffen diesen Ansatz verkörpert. Der Schweizer Komponist Frank Martin war hugenottischer Abstammung, während die Abstammung des aserbaidschanischen Komponisten Tofig Bakikhanov bis zu den nomadischen persischen Stämmen, den Baku Khans, zurückreicht. Schostakowitsch hingegen war sibirischer und polnischer Abstammung und wandte sich in zahlreichen Kompositionen der jüdischen Volksmusik zu, um der Not der verfolgten Völker im Zweiten Weltkrieg Ausdruck zu verleihen.
Frank Martins Trio sur des melodies populaires irlandaises wurde geschrieben, nachdem er in der Bibliotheque Nationale in Paris Sammlungen irischer Volkslieder studiert hatte. Frank sagte über das Stück: „Dieses Trio stützt sich kaum auf Harmonie und das polyphone Prinzip der Imitation; alles wird durch den Rhythmus und die Melodie erreicht, die die Grundlage des irischen Liedes und Tanzes bilden“. Während des gesamten Werks werden die irischen Themen häufig von Martins impressionistischem Stil überlagert. Schostakowitschs Klaviertrio Nr. 2 ist ein kraftvolles, bewegendes Stück, das in einem Finale gipfelt, in dem jüdische musikalische Idiome in die Partitur eingewoben sind - eine Anspielung auf die Opfer des Holocaust, denen er mit diesem Werk Tribut zollte. Bakikhanovs Klaviertrio Nr. 3 stammt aus dem Jahr 1979 und besteht aus zwei Sätzen, die sich stilistisch zwischen der Üppigkeit von Rachmaninovs Klaviersatz und der Leichtigkeit der Straßenmusik von Reinhardt und Grappelli bewegen, die beide mit den düsteren Elementen im Spiel kontrastiert werden, die diese Elemente jedoch letztendlich in etwas Hoffnungsvolleres verwandeln.
Trio Areal
Jamila Garayusifli
Every music story is unique, and Jamila Garayusifli's is no exception. A gifted violinist from Baku, she found her musical zenith in Switzerland. We meet in Geneva, amidst her busy schedule of concerts, rehearsals, and album releases. At first glance, she appears fragile, but this perception quickly dissipates as we delve into her story. Her e-book is not a typical read, but a collection of musical notes on her tablet. This unique aspect of her journey, along with her talent and determination, is sure to intrigue any music enthusiast.
She was destined for art from an early age as she came from a family of musicians. The choice was given to her for a reason. A lot of children would start their music journey by watching concerts and being completely mesmerized by what is happening on stage. The story of the musician’s children, however, is slightly different. Rather, they peeked at this world back home in their parents' rehearsal rooms. And while music has been a part of their lives, the first steps were only sometimes easy. “I was hesitant to get involved with music because I had firsthand experience of how challenging and time-consuming it is. My parents encouraged me to try it, at least for myself. This act of 'doing things for myself' in my family has turned into a serious undertaking. As a kid, I wanted to engage in something more entertaining, having fun with my friends in the yard rather than staying home for hours playing a violin. I don't believe much in the glossy stories of geniuses who asked to play the instrument as soon as they were born. I believe that every child aims to have fun and have a good time in some way or another. With the first concerts, everything changed. This sudden focus on you is quite addictive, especially at an early age. So later on, when my parents offered me a choice, it was already hard to give up music".
The violin made its way into the life of the young girl from Baku. Zara Guliyeva, the first teacher she had, is still a role model for her and a person she considers a friend and a mentor years later. According to Jamila, her journey into music was much more pleasant than that of her parents' generation. "I was lucky as I was already growing and developing as a musician in a free country. I had the opportunity to travel to festivals and auditions, play for a wide variety of audiences, and host professionals in my home country. On one of these occasions, Maxim Vengerov came to Baku to teach master classes. After hearing me, he offered to play a concert by Gara Garayev with him. For whatever reason, it hadn't been played for quite some time, but after our concert, it had some sort of a renaissance. It has returned to the repertoire of performers with the play of a musician of such stature as Vengerov. This concert was also the starting point for me. I became invited to international festivals, one of which was Musica Mundi (editor’s note: International chamber music festival in Belgium. The festival's organizers aim to guide young musicians through chamber music's prism and the unlimited possibilities of musical interpretation.)
Daria Korotkova
Studentin an der Hochschule der Künste Bern, hat sich an einer internen Vorausscheidung und an zwei öffentlichen Wettbewerbsrunden für das Finalkonzert im Schlosshof von Murten qualifiziert und die Jury überzeugt. An der anschliessenden Siegerehrung durfte sie den ersten Preis, ein Solistenkonzert am Festival Murten Classics 2016 und eine Preissumme von 2000 Franken entgegennehmen. Der zweite Preis ging an Nataliia Shaposhnyk aus der Ukraine, der dritte an Shintaro Kawahara aus Japan.
Wie die Veranstalter mitteilen, machten 29 Pianistinnen und Pianisten am Valiant Forum Piano 2015 mit. Zugelassen waren Schweizer Staatsbürger oder Ausländer, die an einer Schweizer Hochschule eingeschrieben sind. Die Förderung von jungen Musikerinnen und Musikern ist ein wichtiges Ziel des Festivals Murten Classics. In Zusammenarbeit mit der Valiant Bank traten am Valiant Forum bisher Jugendorchester und Jugendchöre auf. Dieses Jahr fand nun erstmals ein Wettbewerb für junge Pianistinnen und Pianisten statt.
Sandro Meszaros
is an up-and-coming Swiss cellist of Hungarian and Italian descent. Highlights for him this year include his solo debut with the Orchestra della Svizzera italiana and a chamber music concert with cello legend Mischa Maisky.
From 2018, he will study at the Zurich University of the Arts for 5 years. He is currently studying with Maximilian Hornung at the Hochschule für Theater und Musik in Munich. Among the numerous prizes he has won as a soloist at national and international competitions, he won first prize at the ‘Antonio Salieri’ competition in Legnago at the age of 15. He also performs regularly as a soloist with various orchestras such as the United Soloist Orchestra, Orchestra Giovanile della Svizzera italiana, Spiez Orchestra and Konolfingen Orchestra.
In addition, he often performs in various chamber music formations with renowned musicians. Sandro Meszaros is characterised by a special motivation in the search for new musical inspirations in all genres and in the direct exchange between people of different arts and cultures.
This album contains no booklet.