Robert Müller-Hartmann: Chamber Works ARC Ensemble
Album info
Album-Release:
2023
HRA-Release:
17.11.2023
Label: Chandos
Genre: Classical
Subgenre: Chamber Music
Artist: ARC Ensemble
Composer: Robert Müller-Hartmann (1884-1950)
Album including Album cover Booklet (PDF)
- Robert Müller-Hartmann (1884 - 1950): Sonata for Violin and Piano, Op. 5:
- 1 Müller-Hartmann: Sonata for Violin and Piano, Op. 5: I. Mäßig schnell. Sehr zögernd beginnen 06:33
- Sonata for Violin and Piano, Op. 5:
- 2 Müller-Hartmann: Sonata for Violin and Piano, Op. 5: II. Ruhevoll (aber nicht schleppen) 06:11
- 3 Müller-Hartmann: Sonata for Violin and Piano, Op. 5: III. Sehr schnell – Gesangvoll, fließend 06:40
- Two Pieces for Cello and Piano:
- 4 Müller-Hartmann: Two Pieces for Cello and Piano: I. Meditation 03:37
- 5 Müller-Hartmann: Two Pieces for Cello and Piano: II. Elegy 02:48
- Sonata for Two Violins, Op. 22:
- 6 Müller-Hartmann: Sonata for Two Violins, Op. 22: I. Schnell – Weniger schnell (doch flüssig) 03:34
- 7 Müller-Hartmann: Sonata for Two Violins, Op. 22: II. Kanon. Ruhig bewegt 02:44
- 8 Müller-Hartmann: Sonata for Two Violins, Op. 22: III. Scherzo. Sehr lebhaft – Mäßig bewegt – Da capo 03:25
- 9 Müller-Hartmann: Sonata for Two Violins, Op. 22: IV. Schnell, mit Anmut 03:07
- Three Intermezzi and Scherzo for Piano, Op. 22:
- 10 Müller-Hartmann: Three Intermezzi and Scherzo for Piano, Op. 22: Intermezzo I. Etwas bewegt 02:30
- 11 Müller-Hartmann: Three Intermezzi and Scherzo for Piano, Op. 22: Intermezzo II. Zart, fließend 01:16
- 12 Müller-Hartmann: Three Intermezzi and Scherzo for Piano, Op. 22: Intermezzo III. Etwas bewegt 02:43
- 13 Müller-Hartmann: Three Intermezzi and Scherzo for Piano, Op. 22: Scherzo. Sehr lebhaft 03:35
- String Quartet No. 2, Op. 38:
- 14 Müller-Hartmann: String Quartet No. 2, Op. 38: I. Andante tranquillo 07:16
- 15 Müller-Hartmann: String Quartet No. 2, Op. 38: II. Vivace e scherzando 04:18
- 16 Müller-Hartmann: String Quartet No. 2, Op. 38: III. Adagio 02:59
- 17 Müller-Hartmann: String Quartet No. 2, Op. 38: IV. Allegro molto 05:51
Info for Robert Müller-Hartmann: Chamber Works
Robert Müller-Hartmann wurde 1884 in Hamburg als Sohn des Klavierlehrers und Klarinettisten Josef Müller und dessen Frau Jenny geboren. Er studierte vier Jahre lang in Berlin, kehrte dann aber nach Hamburg zurück, wo er eine erfolgreiche Karriere als Lehrer, Komponist und Autor verfolgte. Seine Werke wurden von Dirigenten wie Karl Muck, Carl Schuricht, Richard Strauss, Otto Klemperer und Fritz Busch häufig aufgeführt und regelmäßig im deutschen Rundfunk gespielt. Mit dem Aufkommen des Nationalsozialismus wurde Müller-Hartmann 1933 gezwungen, seine Lehrtätigkeit an der Universität und am Konservatorium aufzugeben. Er unterrichtete weiterhin an der jüdischen Mädchenschule in Hamburg und engagierte sich für den Jüdischen Kulturbund.
Mitte der 1930er Jahre zogen Eugenia und Jacob (Yanya) Hornstein, Hamburger Freunde der Müller-Hartmanns, in die Stadt Dorking, etwa fünfundzwanzig Meilen südlich von London, und 1937 folgten die Müller-Hartmanns ihnen. In den dreizehn Jahren, die Robert in England verbrachte, war das Land von den Verlusten, der Zerstörung und den Entbehrungen des Krieges gezeichnet. Er hatte nur wenig Zeit und Gelegenheit, sich einen Platz im Musikleben seiner Wahlheimat zu sichern, und trotz seiner beachtlichen Erfolge in Deutschland in den 1920er und 30er Jahren hatte sein Ruf den Ärmelkanal nicht überquert. Eine allgemeine Abneigung gegen die Aufnahme deutscher musikalischer Exilanten und seine bescheidene, eher zurückhaltende Persönlichkeit sorgten dafür, dass er bald in Vergessenheit geraten würde.
Erika Raum, Violine
Marie Bérard, Violine
Thomas Wiebe, Cello
Steven Dann, Viola
Kevin Ahfat, Klavier
ARC Ensemble
Nominated for its third Grammy Award in 2016, the ARC Ensemble is among Canada's most distinguished cultural ambassadors. Although the ensemble performs a wide range of music, its preoccupation continues to be the research and recovery of music that was suppressed and marginalized under the 20th century's repressive regimes. A growing number of hitherto unknown masterworks are rejoining the repertoire as a result of the ARC Ensemble's work.
The ARC Ensemble has appeared at major festivals and series, including the Budapest Spring Festival, the Enescu Festival (Bucharest), New York's Lincoln Center Festival, Canada's Stratford Festival, Amsterdam's Concertgebouw, London's Wigmore and Cadogan Halls and Washington's Kennedy Center. The ARC Ensemble's “Music in Exile” series has been presented in Tel Aviv, Warsaw, Toronto, New York and London, and its performances and recordings (on Sony's RCA Red Seal label and Chandos) continue to earn unanimous critical acclaim and regularly broadcasts on stations around the world.
Comprised of the senior faculty of the Royal Conservatory's Glenn Gould School, with special guests drawn from the organization's most accomplished students and alumni, the ARC Ensemble's core group consists of piano, string quartet and clarinet with additional forces as repertoire demands. The ARC Ensemble collaborates with a range of artists, they include the pianist Leon Fleisher, the novelist Yann Martel, actors Saul Rubinek and R.H. Thompson, and composers R. Murray Schafer, Omar Daniel and Vincent Ho.
EXIT: MUSIC, a documentary describing the ensemble's work premiered in November 2016 and has been screened at a number of international festivals. It is distributed internationally by First Run Features in the US and Euroarts, Berlin in other territories. The ARC Ensemble's most recent release, its sixth, is devoted to the music of the Auschwitz survivor and onetime conductor of the camp's orchestra, Szymon Laks. The recording was nominated for a 2018 Juno Award. Highlights of ARC's 2019 season includes concerts at Amsterdam's Concertgebouw, the Parco della Musica, Rome, and UCLA's Schoenberg Hall.
James Conlon, Music Director of the Los Angeles Opera and a pioneer in the recovery of lost twentieth century repertoire, is the ARC Ensemble's Honorary Chairman, its Artistic Director is Simon Wynberg.
Booklet for Robert Müller-Hartmann: Chamber Works