Le Prince: Missa Macula non est in te Le Concert Spirituel & Hervé Niquet

Cover Le Prince: Missa Macula non est in te

Album info

Album-Release:

HRA-Release:
25.03.2014

Label: Glossa

Genre: Classical

Subgenre: Choral

Artist: Le Concert Spirituel & Hervé Niquet

Composer: Marc-Antoine Charpentier (1643-1704), Louis Le Prince, Jean-Baptiste Lully (1632-1687)

Album including Album cover Booklet (PDF)

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FLAC 88.2 $ 18.50
  • 1 Gaudete fideles, H. 306 03:22
  • 2 Kyrie 03:55
  • 3 Gloria 04:40
  • 4 Gratiarum actiones pro restituta regis christianissimi sanitate anno 1686, H. 341, Circumdederunt me dolores 10:20
  • 5 Credo 08:07
  • 6 Ouverture pour le sacre d'un eveque, H. 536 03:55
  • 7 O dulcissime Domine 06:07
  • 8 Sanctus 03:58
  • 9 Elevation, H. 245, O pretiosum 03:48
  • 10 Agnus Dei 03:26
  • 11 Domine salvum, H. 299 03:15
  • 12 Magnificat, H. 75 08:54
  • Total Runtime 01:03:47

Info for Le Prince: Missa Macula non est in te

Hervé Niquet kehrt mit seinen Musikern von Le Concert Spirituel wieder einmal in die prächtige Welt der französischen geistlichen Musik des 17. Jahrhunderts zurück. Dabei lenkt er unsere Aufmerksamkeit auf den kaum bekannten Komponisten Louis Le Prince, der als maître de chapelle in Lisieux in der Basse-Normandie wirkte. Niquet bringt abwechselnd Sätze aus Le Princes Missa Macula non est in te und einige Motetten von Marc-Antoine Charpentier zu Gehör – ein Komponist, der uns heute wesentlich geläufiger ist, zum Teil aufgrund der häufigen, stilistisch meisterhaften Aufführungen seiner Musik durch Hervé Niquet.

Die Messe und die Motetten werden auf dieser neuen Glossa-Aufnahme von Frauenstimmen gesungen. Einige der hier eingespielten Werke sind tatsächlich für hohe Stimmen komponiert, aber es war im Barock gängige Praxis, polyphone Messen mit der Besetzung aufzuführen, die vor Ort verfügbar war. So ist es sehr wohl möglich denkbar, dass Le Princes sechsstimmige Messe – eine Huldigung an die Jungfrau Maria – auch in Nonnenklöstern in einer reinen Frauenbesetzung erklungen ist. Diese Praxis wird von Fannie Vernaz in ihrem Booklettext erläutert; ähnlich ist Niquet bereits mit dem Requiem von Pierre Bouteiller verfahren, ein Werk, dass er für einen reinen Männerchor bearbeitet hat.

Die Charpentier-Motetten mit ihrer prächtigen Klangfülle (ergänzt um ein petit motet von Jean- Baptiste Lully) sind Teil eines fiktiven Gottesdienstes, den Hervé Niquet um die Ordinariumsteile der Messe von Louis Le Prince zusammengestellt hat. So führt er mit großer Klarheit vor, wie abwechslungsreich und glanzvoll die Musik zur Zeit des grand siècle unter Ludwig XIV. war.

Le Concert Spirituel
Hervé Niquet, Dirigent

Recorded at Notre Dame du Liban, Paris, in October 2012
Engineered by Manuel Mohino
Produced by Dominique Daigremont
Executive producer & editorial director: Carlos Céster


Le Concert Spirituel
was the first company to perform private concerts in France. Founded in the eighteenth century, it closed with the outbreak of French Revolution. Its name was revived by Hervé Niquet when he founded his ensemble of ancient instruments in 1987, bringing back to life the great French repertoire played at the court of Versailles. In this spirit, Le Concert Spirituel collaborates closely with the Centre de Musique Baroque de Versailles and is devoted to airing the works of the great composers of French musical heritage, from Charpentier to Lully, by ways of Campra or Boismortier.

Expanding its repertoire to Italian, English and other masters, Le Concert Spirituel has made a name for itself on the national and international stage as one of the authoritative ensembles for the interpretation of Baroque music. Guest to the Salle Pleyel, Théâtre des Champs-Elysées and Château de Versailles each year, Le Concert Spirituel is also invited at the Concertgebouw Amsterdam, London’s Barbican Center and Wigmore Hall, at the Royal Albert Hall for the BBC Prom’s, at the Luxemburg Philharmonie, Tokyo Opera, BOZAR in Brussels, Auditorio Nacional de Madrid, Shanghai Concert Hall, and Theater an der Wien etc.

Hervé Niquet is proud to assemble an orchestra of keen musicians who interpret music, make instruments and conduct historical researches. This dynamic confederation provides for a "team ethic" which enables the realization of projects that are on the cutting edge of the latest discoveries in interpretation on period instruments. The Fireworks & Water Music production, whose recording received the Edison Award, is typical of this work.

While Le Concert Spirituel specializes in French sacred music and is recognized the world over for its work on this repertoire, an important part of its activity is also devoted to lyrical music. The ensemble unveiled works that received the most prestigious international awards : Marais's Sémélé was voted « Opera Recording of the Year » by the ECHO Klassik Awards in 2009, Grétry's Andromaque was awarded a “Grand Prix – Académie du disque Charles Cros” in 2010, and Campra’s Carnaval de Venise lately received the Supersonic Award and German Record Critic’s Award in 2011.

These musical adventures were also the opportunity to work with directors and choreographers as diverse as Gilles and Corinne Benizio (alias Shirley & Dino), Karol Armitage, Georges Lavaudant,and Joachim Schloemer. This process involving French operas has given birth to a collection of book-CD's in collaboration with the label Glossa (distributed by Harmonia Mundi), with whom Le Concert Spirituel has an exclusive recording engagement since 2000.

In 2013-2014, Le Concert Spirituel had scheduled a series of events: a European tour with Striggio’s Mass for 40 voices in Paris, Utrecht, Bremen, Bruxelles and Metz, a unique re-creation of the French version of Mozart’s La Flûte Enchantée at Salle Pleyel in Paris, a new production of Rameau’s Les Fêtes de l’Hymen et de l’Amour at the Théâtre des Champs-Elysées, the Opéra royal de Versailles and the Palais de Beaux-Arts of Bruxelles (250th death anniversary of Rameau), the production of Purcell’s King Athur (stage directors Corinne and Gilles Benizio alias Shirley et Dino) at the Opéra de Massy, a production of Purcell’s The Indian Queen (stage director Joachim Schloemer) at the Opéra-Théâtre de Metz.

Le Concert Spirituel, in residence at the Opéra-Théatre de Metz Métropole and the Arsenal de Metz - Metz en Scènes, is funded by the Ministry for the Arts and the Communication and the City of Paris. Le Concert Spirituel is funded by the Fondation Bru.

Booklet for Le Prince: Missa Macula non est in te

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