Ludwig van Beethoven: Sonatas Op. 2 Roberto Prosseda
Album info
Album-Release:
2024
HRA-Release:
04.10.2024
Label: Challenge Classics
Genre: Classical
Subgenre: Instrumental
Artist: Roberto Prosseda
Composer: Ludwig van Beethoven (1770-1827)
Album including Album cover
- Ludwig van Beethoven (1770 - 1827): Sonata Op. 2, No. 1 in F Minor:
- 1 Beethoven: Sonata Op. 2, No. 1 in F Minor: I. Allegro 05:14
- 2 Beethoven: Sonata Op. 2, No. 1 in F Minor: II. Adagio (Fa maggiore) 04:51
- 3 Beethoven: Sonata Op. 2, No. 1 in F Minor: III. Minuetto. Allegretto 02:40
- 4 Beethoven: Sonata Op. 2, No. 1 in F Minor: IV. Prestissimo 04:23
- Sonata Op. 2, No. 2 in A Major:
- 5 Beethoven: Sonata Op. 2, No. 2 in A Major: I. Allegro vivace 06:54
- 6 Beethoven: Sonata Op. 2, No. 2 in A Major: II. Largo appassionato 06:03
- 7 Beethoven: Sonata Op. 2, No. 2 in A Major: III. Scherzo. Allegretto 03:36
- 8 Beethoven: Sonata Op. 2, No. 2 in A Major: IV. Rondo 07:14
- Sonata Op. 2, No. 3 in C Major:
- 9 Beethoven: Sonata Op. 2, No. 3 in C Major: I. Allegro con brio 10:22
- 10 Beethoven: Sonata Op. 2, No. 3 in C Major: II. Adagio 07:24
- 11 Beethoven: Sonata Op. 2, No. 3 in C Major: III. Scherzo 03:27
- 12 Beethoven: Sonata Op. 2, No. 3 in C Major: IV. Allegro. Assai 05:28
Info for Ludwig van Beethoven: Sonatas Op. 2
Für seine Debütveröffentlichung bei Challenge hat Roberto Prosseda die drei Sonaten op. 2 von Beethoven ausgewählt, und für eine persönlichere Interpretation hat er sich entschieden, sie auf einem Graf-Fortepiano von 1820 zu spielen.
Kann man über die Interpretation von Beethovens Sonaten noch etwas Neues, Interessantes und „Wahres“ sagen? Ich glaube ja, vorausgesetzt, man bricht mit den Konventionen, die durch die Tradition der Interpretation und der Diskographie geschaffen wurden, wo in 98% der Fälle ein moderner Flügel verwendet wird. Daher dachte ich, dass die Entscheidung, Beethoven auf einem historischen Instrument aufzunehmen, auch ein Weg für eine individuellere interpretatorische Untersuchung sein könnte, frei von den Modellen, an die man sich durch das Hören berühmter Aufnahmen auf einem modernen Klavier zu gewöhnen droht.Ich glaube nicht, dass es ein 'richtiges' und ein 'falsches' Instrument gibt, auf dem man Beethovens Sonaten Opus 2 aufführen kann. Was zählt, ist das musikalische Ergebnis. Bevor ich mich für den Graf Nr. 429 entschied, probierte ich ausführlich verschiedene moderne Kopien von Hammerflügeln aus den Jahren 1795 bis 1800 aus, um mich der Klang- und Ausdruckswelt des frühen Beethoven zu nähern. Da ich jedoch die Gelegenheit hatte, einen Graf-Fortepiano (Nr. 429) in meinem Studio zu haben, der 2023 restauriert wurde, konnte ich diese Aufnahme auf diesem Instrument vorbereiten, das ich ein Jahr lang regelmäßig gespielt habe, und so eine Vertrautheit mit seiner Mechanik und Klangreaktion erlangt habe, die mir ans Herz gewachsen ist. (aus den Linernotes des Albums, von Robert Prosseda)
Roberto Prosseda, Klavier
Roberto Prosseda
born in Latina, Italy, in 1975 is a leader DECCA artist.
His Decca albums dedicated to Felix Mendelssohn, including the Piano Concerto No. 3 with the Gewandhaus Orchestra and Riccardo Chailly, have won much acclaim in the press, including the CHOC from Le Monde de la Musique Classique, the Diapason d'Or and Chamber Music CD of the Month in the UK's Classic FM magazine. In 2010, Deutsche Grammophon selected twelve recordings by Prosseda to add to the box set, "Classic Gold". In 2014 Prosseda completed his 10-year project of recording all of Mendelssohn's piano works for Decca in 9 CDs.
Roberto Prosseda has performed regularly with some of the world's most important orchestras, such as the London Philharmonic Orchestra, New Japan Philharmonic, Moscow State Philharmonic, Accademia Santa Cecilia, Filarmonica della Scala, Bruxelles Philharmonic, Residentie Orkest, Netherlands Symphony, Berliner Symphoniker, Staatskapelle Weimar, Calgary Philharmonic, Royal Liverpool Philharmonic, Leipzig Gewandhaus. He performed under the baton of David Afkham, Marc Albrecht, Christian Arming, Harry Bickett, Oleg Caetani, Riccardo Chailly, Pietari Inkinen, Yannik Nezeit-Seguin, George Pehlivanian, Dennis Russel-Davies, Tugan Sokhiev, Jan Willem de Vriend, Jurai Valcuha.
Other than Mendelssohn, whose piano music he is considered to be a leading interpreter of today, Prosseda's interpretations of Mozart, Schubert, Schumann and Chopin have been particularly praised, and these composers have in fact featured in Prosseda's recent Decca recordings. In 2015, Prosseda started the complete recording of Mozart's Piano Sonatas with a modern piano tuned with unequal temperament. An active proponent of Italian music, Prosseda also recorded the complete piano works of Petrassi and Dallapiccola.
In September 2011 Prosseda gave his debut on the pedal piano, performing the Concerto for Pedal Piano by Gounod in the world premiere version for modern instrument. Concerts are planned in the coming seasons on this instrument, rediscovering the original compositions by Robert Schumann, Franz Liszt and Charles Valentin Alkan.
Several composers, including Ennio Morricone, have already written new pieces for pedal piano for Roberto Prosseda, and a recording of Gounod's four pieces for pedal piano and orchestra with the Orchestra della Svizzera Italiana conducted by Howard Shelley, was released on the Hyperion label in fall 2013. Roberto Prosseda is also very active in musical divulgation. He wrote the book "Il Pianoforte" for Curci Editori (2013) and made three documentaries dedicated to Mendelssohn, Chopin and Liszt (Euroarts).
He is currently artistic advisor at Cremona Musica International Exhibitions and president of the Associazione Mendelssohn.
This album contains no booklet.