Visions of Miles - The Electric Period of Miles Davis Colin Towns & hr-Bigband

Album info

Album-Release:
2009

HRA-Release:
09.08.2016

Label: IN+OUT Records

Genre: Jazz

Subgenre: Big Band

Artist: Colin Towns & hr-Bigband

Composer: Miles Davis

Album including Album cover

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Formats & Prices

Format Price In Cart Buy
FLAC 44.1 $ 13.50
  • 1 Bitches Brew / Spanish Key 05:58
  • 2 Moja (Pt. 1) 04:31
  • 3 Black Satin 05:11
  • 4 Wili (Pt. 1) 03:03
  • 5 Back Seat Betty 05:14
  • 6 He Loved Him Madly 03:16
  • 7 Agharta Prelude 05:21
  • 8 Calypso Frelimo 02:24
  • 9 Aida 08:56
  • 10 In a Silent Way 02:50
  • 11 Full Nelson 03:58
  • 12 Hannibal 04:52
  • 13 My Man's Gone Now 06:18
  • 14 Fast Track 08:29
  • 15 Tutu 07:34
  • Total Runtime 01:17:55

Info for Visions of Miles - The Electric Period of Miles Davis

'Selten klang eine öffentlich-rechtliche Rundfunk-Big-Band so wild wie hier', meint das Magazin 'Jazzthing'. Das war durchaus so gewollt, ging es doch um die Periode, in der Miles Davis mit Alben von 'In A Silent Way' bis 'On The Corner' die Elektrifizierung des Jazz einleitete und damit dem Jazzrock den Weg bereitete. Mit dieser Stilrichtung hatte sich die hr-Bigband schon in ihrem Tribute an das Mahavishnu Orchestra erfolgreich auseinander gesetzt. Verantwortlich für die Arrangements zeichnete damals der britische Komponist Colin Towns. 'Visions of Miles' ist eine Art Fortsetzung dieser Zusammenarbeit, wie Bigband-Manager Olaf Stötzler erklärt:

„Wir hatten dieses erfolgreiche Mahavishnu-Orchestra-Projekt. Ich suchte deshalb nach einem Nachfolgeprojekt für die Zusammenarbeit mit Colin. Ich dachte, vielleicht muss man gar nicht so weit weg gehen. Vielleicht können wir ja dasselbe wagen mit der Musik von Miles Davis. Davis hat ja ganz wichtige Impulse gegeben, aus denen dann Bands wie Weather Report oder eben auch das Mahavishnu Orchestra entstanden sind. Am Anfang erschien mir das als eine verrückte Idee, denn das Thema ist eigentlich sakrosankt, jedenfalls für eine Big Band. Ich wusste, wenn das einer schafft, dann Colin. Also hab ich mir ein Herz gefasst und ihn angerufen. Er hat begeistert reagiert und gesagt, es sei eine riesige Herausforderung, aber das möchte er machen.'

Colin Towns sagte zu und sah sich vor die Herausforderung gestellt, eine Musik, die von der Spontaneität lebt, in Arrangements zu gießen. Er fand einen originellen Lösungsansatz für dieses Problem:

„Ich nahm das Rhythmusgerüst der Stücke neu auf und improvisierte dann dazu auf dem Keyboard mit Saxophon-, Posaunen- und Trompetensounds. Diese improviserten Linien hab ich dann später transkribiert und zur Grundlage meiner Bläserarrangemts gemacht. Bei der Ausführung müssen die Noten wieder spontan klingen und nicht notiert. Die Musiker müssen sozusagen unexakt spielen, was in einer professionelle Bigband normalerweise verpönt ist. Hier ist das aber entscheidend, weil das Ganze sonst mehr nach Count Basie klingt als nach Miles Davis.'

Auch bei der Auswahl der zu bearbeitenden Titel ging Die Aufnahmen für die CD kamen am 6. Juni 2008 bei einem Live-Konzert im hr-Sendesaal zustande. Dabei war die hr-Bigband um den Schlagzeuger Wolfgang Haffner, den Keyboarder Vladislav Sendecki und den Perkussionisten Farouk Gomati verstärkt.

'Sowohl die vom gnadenlosen Funk ('Wili') und afrikanischen Rhythmen ('Black Satin') gezeichneten Kompositionen, als auch die klassischen Soundgebirge ('He Loved Him Madly') oder späten beinahe Pop-Hymnen ('Hannibal' und 'Tutu') bekommen eine neue musikalische Zuordnung ... Für die hr-Bigband ist diese Aufnahme ein absoluter Glücksfall. Das Orchester kann in 'Visions of Miles' seine enorme Disziplin, seine gruppendynamische Virtuosität und seine solistische Klasse beeindruckend unter Beweis stellen.' (Jazzpodium 09/2009)

'Selten klang eine öffentlich-rechtliche Rundfunk-Big-Band so wild wie hier.' (Jazzthing 40/2009)

'Eine echte Herausforderung für alle Beteiligten, die blendend gemeistert wurde.' (Jazzthetik 9/2009)

Wie soll man eine Musik, die aus einfachen, nur flüchtig festgelegten Melodien, Riffs, Strukturen und individuellen sowie kollektiven Improvisationen besteht, so fixieren, dass ein 18köpfiges Ensemble sie umsetzen kann. Doch dem britischen Dirigenten und Arrangeur Colin Towns gelingt das Kunststück. Sein orchestraler Mix überzeugt, etliche hervorragende Solisten tragen das Ihre zur prächtigen Live-Aufnahme aus dem hr-Sendesaal bei. (Neue Zürcher Zeitung, 08.11.09)

Colin Towns, arrangements, direction
Heinz-Dieter Sauerborn, alto and soprano saxophones, flute and alto flute
Oliver Leicht, soprano saxophones, flute, alto and bass flute
Rainer Heute, baritone saxophone, bass and contrabass clarinet
Andy Greenwood, trumpet, flugelhorn
Thomas Vogel, trumpet, flugelhorn
Martin Auer, trumpet, flugelhorn
Axel Schlosser, trumpet, flugelhorn
Gunter Bollman, trombone, euphonium
Peter Feil, trombone, euphonium
Christian Jaksjø, trombone, euphonium
Manfred Honetschläger, bass trombone
Martin Scales, guitar
Vladislav Sendecki, piano, Fender Rhodes, keyboards
Thomas Heidepriem, bass
Farouk Gomati, percussion
Wolfgang Haffner, drums

Recorded June 2008 at hr-Sendesaal, Hessischer Rundfunk Frankfurt/Main, Germany
Produced by Olaf Stötzler, Axel Gutzler
Engineered by Rainer Schulz


Colin Towns
London born Colin Towns began his music career playing piano in various UK based jazz ensembles. Since then he has gone on to front two of the most innovative and exciting big bands in Europe - the Hamburg based NDR Bigband and the Colin Towns Mask Orchestra.

Formed in 1994, the Colin Towns Mask Orchestra is a rhythmically infectious 19 piece big band presenting some of the greatest and most important new and established players in jazz today. Band members include Dave Hartley, Julian Arguelles, Alan Skidmore, Nigel Hitchcock, Henry Lowther, John Parricelli, Ian Thomas and Guy Barker.

The Mask Orchestra has now released six highly successful albums for Provocateur Records and is regarded as one of the most dynamic and original ensembles in European jazz. By providing an outlet for the jazz composing and arranging skills of Colin Towns, The Mask Orchestra has brought a wholly individual voice, imbued with freshness and vitality, to the European scene. BBC MUSIC MAGAZINE

Colin has also recorded albums with the NDR Bigband. 2001's The Theatre Of Kurt Weill was released on ACT Records to major critical and commercial success. To date it has been performed in Chicago, London, Hamburg, Berlin and Bilbao. Colin also collaborated with the NDR for 2004's Frank Zappa's Hot Licks (And Funny Smells) album recorded live at the Moers Jazz Festival. The project toured consistently throughout Germany and was subsequently released as an album in Germany during Spring 2005 following with a release in the UK September 2006. More recently Colin arranged an album for vocalist Norma Winstone and the NDR Bigband entitled It's Later Than You Think' which was released in Germany Spring 2006 and in the UK September 2006. The UK releases support an 8 date double bill tour of the UK in November. As a special 3rd CD Colin also released an album full of his original compositions for the NDR entitled Lend Me Your Ears.

At the end of 2005 Colin was commissioned by the Hessischer Rundfunk Big Band in Frankfurt to arrange, record and perform a Mahavishnu Orchestra project.

The project: At the end of 2005 Colin was commissioned by the Hessischer Rundfunk Big Band in Frankfurt to arrange, record and perform a Mahavishnu Orchestra project. The project featured drummer Billy Cobham. Concerts took place in Germany during January 2006 with a headline slot at Novembers Berlin Jazz Festival to celebrate the release of the album Meeting of the Spirits.

As an arranger, Colin has been involved with the likes of Michael Brecker, Christof Lauer and the Guy Barker / Sting collaboration 'You Don't Know What Love Is.'

Since 2003 Colin has also made regular appearances in Sardinia as a guest composer, conductor and arranger with the Orchestra Jazz della Sardegna (featuring vocalist Maria Pia De Vito).

In 2004 Colin collaborated with world-acclaimed choreographer David Bintley on his new production of Orpheus for the Birmingham Royal Ballet. The Mask Orchestra played for the ballet which premiered at Birmingham Hippodrome in October and then onto London Sadlers Wells and Plymouth Theatre Royal. Provocateur Records released the album The Orpheus Suite that Autumn and received CD of the week in The Observer and The Guardian.

This album contains no booklet.

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