The Atlas Underground Tom Morello

Album info

Album-Release:
2018

HRA-Release:
12.10.2018

Album including Album cover

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  • 1 Battle Sirens (feat. Knife Party) 04:03
  • 2 Rabbit's Revenge (feat. Bassnectar, Big Boi & Killer Mike) 02:59
  • 3 Every Step That I Take (feat. Portugal. The Man & Whethan) 03:42
  • 4 We Don't Need You (feat. Vic Mensa) 03:03
  • 5 Find Another Way (feat. Marcus Mumford) 04:38
  • 6 How Long (feat. Steve Aoki & Tim McIlrath) 04:23
  • 7 Lucky One (feat. K.Flay) 03:32
  • 8 One Nation (feat. Pretty Lights) 04:15
  • 9 Vigilante Nocturno (feat. Carl Restivo) 03:29
  • 10 Where It's at Ain't What It Is (feat. Gary Clark Jr. & Nico Stadi) 03:38
  • 11 Roadrunner (feat. Leikeli47) 02:48
  • 12 Lead Poisoning (feat. GZA, RZA & Herobust) 04:05
  • Total Runtime 44:35

Info for The Atlas Underground

Die hochkarätige Gästeliste umfasst: Marcus Mumford, Portugal. The Man, Bassnectar, The Wu-Tang Clan-Members RZA und GZA, Vic Mensa, K. Flay, Big Boi, Gary Clark Jr., Pretty Lights, Killer Mike, Steve Aoki und andere!

Er hat den modernen Rock geprägt, wie kaum ein Zweiter: Mit Tom Morello meldet sich der legendäre Mitgründer von Formationen wie Rage Against The Machine, Audioslave und den Prophets Of Rage mit dem spektakulärsten Projekt seiner bisherigen Musikerkarriere zurück. Mit „We Don´t Need You (feat. Vic Mensa)“ und „Battle Sirens (feat. Knife Party)“ sind zwei der Tracks bereits jetzt als Download und Stream erhältlich. Außerdem erschien kürzlich der erste Teil von Lars Ulrichs großem Tom Morello-Interview in seiner Podcast-Show „It´s Electric“ auf Beats 1, nachdem die Single „We Don´t Need You (feat. Vic Mensa)“ ihre Premiere bei Kult-Moderator Zane Lowe feiern konnte. Der zweite Interview-Part wird am Sonntag, den 5. August um 23 Uhr britischer Zeit zu sehen sein.

Während seiner beispiellosen Karriere hat Tom Morello bisher mit unzähligen A-List-Größen von Bruce Springsteen bis Johnny Cash zusammen gearbeitet. Auf „The Atlas Underground“ betritt er nun gemeinsam mit hochkarätigen Gästen ein völlig neues musikalisches Territorium: So finden sich namhafte Kollegen wie Marcus Mumford, Portugal. The Man, Bassnectar, die beiden Wu-Tang Clan-Mitglieder RZA und GZA, Vic Mensa, K. Flay, Big Boi, Gary Clark Jr., Pretty Lights, Killer Mike, Steve Aoki, Whethan und viele andere auf dem Album wieder, die Morellos sofort wiedererkennbaren Gitarrensound mit Einflüssen aus EDM und HipHop in ungeahnte, überraschende Bahnen lenken! Alle Special-Guests wurden von Tom Morello höchstpersönlich ausgewählt und eingeladen, um an diesem außergewöhnlichen Projekt teilzuhaben.

„Die Riffs und Beats haben auf gewisse Weise den stilistischen Weg vorgezeichnet; doch das unglaubliche Talent jedes einzelnen meiner Gäste konnte meine Kreativität noch einmal zusätzlich beflügeln. Ich war schon immer ein leidenschaftlicher Musiker. Und ich habe mich als überzeugter Aktivist schon immer für den Kampf gegen Ungerechtigkeit jeder Art eingesetzt“, so Morello. „Angesichts dieser momentanen Endzeitstimmung ist nun der Moment gekommen, die Truppen zu mobilisieren und einen allerletzten Versuch zu wagen, die Welt vielleicht doch noch zu retten – und nicht zuletzt auch unsere Künstlerseelen. Es ist sehr wohl möglich, die Menschen durch Musik zum Nachdenken zu bringen und so eine Gesellschaft zu verändern.“

Aufgenommen in unzähligen Studios auf verschiedenen Kontinenten bezeichnet Morello das Album als „akustische Verschwörung von unterschiedlichen Musikern, die an vielen verschiedenen Orten auf das gleiche Ziel hinarbeiten: Ein völlig neues Musikgenre zu erschaffen.“ Rein inhaltlich handelt es sich bei den Lyrics größtenteils um „social justice ghost stories“, wie Morello die Texte von Songs wie Bassnectars, Big Bois und Killer Mikes „Rabbit Revenge“ oder die RZA/ GZA-Kollaboration „Lead Poisoning“ bezeichnet, mit denen man all jenen eine laute Stimme gibt, die sonst nicht von der Gesellschaft gehört werden.

Tom Morello, Gitarre




Tom Morello
is living proof of the transformative power of rock’n’roll. As the co-founder of Rage Against The Machine, Audioslave and Prophets Of Rage, and through collaborations with everyone from Bruce Springsteen to Johnny Cash, he has continually pushed the limits of what one man can do with six strings.

But on his latest album The Atlas Underground, he’s transformed his sound into something even he could not have anticipated, blending Marshall stack riff-rock with the digital wizardry of EDM and hip-hop to create the most ambitious artistic effort of his storied career.

The Atlas Underground includes collaborations with Marcus Mumford, Portugal. The Man, the Wu-Tang Clan’s RZA and GZA, Vic Mensa, K.Flay, Big Boi, Gary Clark Jr., Pretty Lights, Killer Mike and Whethan among others. “The riffs and the beats led the way, but the extraordinary talents of the collaborators set my creativity into uncharted territory,” says Morello of the project, which will be released October 12th, 2018 by Mom + Pop Music.

Assembled over the last two years in a variety of studios, The Atlas Underground is what Morello calls “a clandestine sonic conspiracy of artists working in disparate locations toward a shared goal of creating a new genre of music.” The lyrics often take the form of “social justice ghost stories,” and on tracks such as Bassnectar, Big Boi and Killer Mike’s “Rabbit Revenge” and the RZA/GZA-featuring “Lead Poisoning,” they convey the experiences of those less fortunate who were unable to speak up for themselves.

“This record also afforded me the opportunity to divest myself of my natural Type A controlling character,” admits Morello, whom Rolling Stone has recognized as one of the 100 greatest guitar players of all time. “After initial conversations with the collaborators about theme and lyrics, I made it clear that there was no ego stake in these songs and that the only goal was to make something we all loved; something that was fucking powerful with no preconceived notions other than the freedom of taking a blank sonic page and letting our freak flag fly.”

Morello knew some of his collaborators beforehand, particularly the Wu-Tang members, with whom Rage Against The Machine shared an infamous U.S. tour bill in summer 1997. In other cases, the connections were serendipitous, such as when Morello heard K.Flay on the radio and cold-called her, only to discover they were both from Illinois and “shared that suburban angst.”

Morello took great joy in sending batches of riffs and guitar noises to collaborators such as Bassnectar and Knife Party, who would send back “smashing tracks” that scrambled everything together. Just as rewarding were in-person jam sessions with artists such as Clark, where songs were built verse/chorus/lyrics from scratch. And in the case of “Find Another Way,” Mumford and Morello teamed up for early-morning Skype sessions in-between their parental duties.

“I’ve been devoted both musically and as an activist to fighting injustice at every turn,” says Morello. “Amid this heightened sense of impending doom, it’s now time to rally the troops in a last-ditch effort to save the planet, and our artistic souls. By challenging the boundaries of what music is and has sounded like before, you can open peoples’ eyes to changing the status quo in society.”

In tandem with acclaimed multi-media artist Sam Durant and director Sean Evans, who staged Roger Waters’ “The Wall,” Morello is planning an innovative live presentation of the music on The Atlas Underground, which won’t be reliant on fill-ins to replicate the guest artist’s contributions. “We’re assembling something that’s more of an art installation than a show, which is different than anything anyone has ever done,” he says. “It will be a challenging piece in non-traditional venues that will bring the ideas on the album to life — a last big event before we all go to jail.”



This album contains no booklet.

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