Wayne McGregor: Collaboration Various Artists - Wayne McGregor

Album info

Album-Release:
2019

HRA-Release:
06.09.2019

Label: Mercury KX

Genre: Classical

Subgenre: Ballet

Artist: Various Artists - Wayne McGregor

Composer: Max Richter (1966), Kaija Saariaho (1952-)

Album including Album cover

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  • Jon Hopkins (b. 1979):
  • 1 Vessel 04:41
  • Max Richter (b. 1966):
  • 2 Infra 5 05:17
  • Joel Cadbury (b. 1971), Paul Stoney:
  • 3 Variant V (Arr. Woodgates) (Orchestral Version) 04:12
  • William Byrd (1543 - 1623):
  • 4 Miserere Mei (Arr. Muhly) 03:24
  • Ólafur Arnalds (b. 1986):
  • 5 ...og lengra (Arr. Árnason) (Orchestral Version) 03:47
  • Jerrilynn Patton (b. 1987):
  • 6 Blue i 04:02
  • Sir John Tavener (b. 1944): Laila (Amu):
  • 7 Laila (Amu): Hymn of Adoration 05:30
  • Robin Rimbaud (b. 1964):
  • 8 Nemesis 3 08:00
  • Kaija Saariaho (b. 1952): Notes On Light:
  • 9 Notes On Light: Eclipse (Live) 04:22
  • Gaika:
  • 10 Swarming Season 07:56
  • Max Richter: Three Worlds: Music From Woolf Works / Mrs Dalloway:
  • 11 Three Worlds: Music From Woolf Works / Mrs Dalloway: War Anthem 06:55
  • Joby Talbot (b. 1971): Chroma:
  • 12 Chroma: Transit of Venus 03:38
  • Ben Frost (b. 1980):
  • 13 After Death (Arr. Ekman) (Orchestral Version) 06:39
  • Adam Wiltzie, Dustin O'Halloran (b. 1971):
  • 14 Atomos XI 05:26
  • Jon Hopkins:
  • 15 Vessel (Arr. Hodge) (Orchestral Version) 03:57
  • Total Runtime 01:17:46

Info for Wayne McGregor: Collaboration

Der britische Choreograph Wayne McGregor ist in der heutigen globalen Ballett-Szene ein Superstar. Seine von Presse und Publikum gefeierten Aufführungen mit dem Londoner Royal Ballet und zahllose Gast-Inszenierungen mit Ensembles wie La Scala und dem Bolshoi Ballett, gelten im Genre als unerreichter Maßstab, als innovativ und wegweisend. Auch im Film und in der Popmusik gilt er als Meister der formvollendeten Bewegung: McGregor choreographierte bei “Harry Potter” und “Tarzan”. Für seine Arbeit mit Radiohead nominierte man ihn für einen Grammy. Dutzendfach ist der 49-Jährige mit Preisen dekoriert worden. 2011 verlieh Queen Elizabeth ihm einen Orden. Nun hat Wayne McGregor ein Album mit Musik kuratiert: “Wayne McGregor: Collaboration”. Es besteht aus fünfzehn Stücken, die er im vergangenen Vierteljahrhundert für seine Produktionen kommissionierte.

Vier Titel von “Wayne McGregor: Collaboration” sind neue exklusive Aufnahmen Es ist eine persönliche Zusammenstellung von Glanzmomenten seines monumentalen Outputs, ein Audio-Best-of seines bisherigen Werks. Das Album klingt dabei wie eine Werkschau der spannendsten und schönsten Momente der modernen Ballet-Musik. Vertreten ist die Crème de la Crème der heutigen Neoklassik-, Experimental-, und Ambient-Sparten: Ólafur Arnalds, Jon Hopkins (Coldplay), Ben Frost und andere schrieben oder überließen McGregor Musik. Es sei “eine Ehre gewesen, mit dieser fantastischen Riege von Komponisten zu arbeiten”, kommentierte der Choreograph. Sie habe ihm so viele Inspirationen und Impulse gegeben, er fühle sich privilegiert. Vier Titel auf “Wayne McGregor: Collaboration” sind neue exklusive Aufnahmen bekannter Werke, die ans Bühnenformat angepasst wurden. Studio-Weltpremiere hat das Stück “Hymn of Adoration” von Sir John Taverner.

"Die einzige Regel ist, dass es keine Regeln gibt" (Wayne McGregor)

Es gilt als Ritterschlag, mit dem hellwachen Charismatiker und begnadeten Teamspieler zu arbeiten. McGregors Klarheit, seine Vision sei verblüffend in ihrer Zusammenarbeit gewesen, bekennt sein Landsmann Joby Talbot (The Divine Comedy). Gleichzeitig habe McGregor ihm allen Raum gegeben, sich ganz frei und individuell auszudrücken. Womit er seine Mitspieler zu Höchstleistungen brachte. Wie man sich schon vorstellen kann, hat die Musik in “Wayne McGregor: Collaboration” eine durchgehende Körperspannung, einen präsenten, klaren Ausdruck. Die Stücke erheben den Hörer. Hier ist wirklich alles lebendig, prägnant und ausgefeilt, nichts beliebig, nichts nebenbei. Ein Highlight von vielen ist Max Richters tief schürfendes, sehnsuchtsvoll deklamierendes “War Anthem”, 2015 mit dem Royal Ballet in “The Wolf Works” uraufgeführt. Von Richter stammt ebenfalls das Stück “Infra” aus dem gleichnamigen Ballet.

2018 entwickelte McGregor gemeinsam mit Google eine künstliche Intelligenz, die tanzen kann. Er selbst tanzt auf dem immer schmaleren Grat zwischen Kunst, Wissenschaft und Technologie. Seine vielen Talente machen McGregor zum kongenialen Partner von Produzenten und Komponisten wie Olafur Arnalds, der dem Album das Stück “…og lengra” aus dem Ballett “Dyad 1909” beigesteuert hat. In “Wayne McGregor: Collaboration” hat die postmoderne E-Musik-Szene einen fantastischen Ensemble-Auftritt.

Grace Davidson, soprano
Trystan Griffiths, tenor
Jon Hopkins, piano
Leo Abrahams, hurdy gurdy
Leo Abrahams, electric guitar
Emma Smith, violin
Vince Siprell, viola
Chris Worsey, cello
Max Richter, synthesizer programming
Ólafur Arnalds, programming
Paul Stoney, programming
Joel Cadbury, programming
Nick Barr, viola
Ian Burdge, cello
Anssi Karttunen, cello
Hila Karni, cello
Natalia Bonner, violin
Louisa Fuller, violin
Aurora Orchestra
Nicholas Collon, conductor
Royal Liverpool Philharmonic Orchestra
Robert Ames, conductor
Orchestre de Paris
Christoph Eschenbach, conductor
Deutsches Filmorchester Babelsberg
Robert Ziegler, conductor




Wayne McGregor
Born in 1970, Wayne McGregor CBE is a multi-award-winning British choreographer and director, internationally renowned for trailblazing innovations in performance that have radically redefined dance in the modern era. In 1993, McGregor founded Company Wayne McGregor, which was the original instrument through which McGregor evolved his distinctive visual style, revealing the movement possibilities of the body in ever more precise degrees of articulation. Driven by an insatiable curiosity about movement and its creative potentials, his experiments have led him into collaborative dialogue with an array of artistic forms, scientific disciplines, and technological interventions. The startling and multi-dimensional works resulting from these interactions have ensured McGregor’s position at the cutting edge of contemporary arts for over 25 years.

In 1992 McGregor founded Random Dance, which has grown into Studio Wayne McGregor to encompass his extensive creative output in fields both beyond, and in dialogue with dance. Company Wayne McGregor, his ensemble of highly skilled dancers, was the original instrument through which McGregor evolved his distinctive visual style, revealing the movement possibilities of the body in ever more precise degrees of articulation. McGregor has made over thirty works for the company and today it continues to be his laboratory for ambitious and experimental new choreography, touring his work across the UK and around the world. Company Wayne McGregor is Resident Company at Sadler’s Wells, London.

Studio Wayne McGregor is the creative engine of McGregor’s life-long choreographic enquiry into thinking through and with the body. It encompasses his own touring company of dancers, Company Wayne McGregor; creative collaborations across dance, film, music, visual art, technology and science; and highly specialized learning, engagement and research programmes. In March 2017 Studio Wayne McGregor moved into its own newly created studio space at Here East in Queen Elizabeth Olympic Park, a shared space for making where the creative brains of the day can exchange knowledge and invent together.

Since 2006 McGregor has been Resident Choreographer at The Royal Ballet, the first choreographer from a contemporary dance background to be invited into the role. Here his productions are acclaimed for their daring reconfiguring of classical language. He has made 16 works for The Royal Ballet, from Chroma (2006) set to music by The White Stripes and Joby Talbot and winner of the Olivier Award for Best New Dance Production, to Woolf Works (2015), an "exhilarating and ravishingly expressive" (Guardian) full length ballet based on the life and writings of Virginia Woolf.

McGregor is regularly commissioned to make new work by and has works in the repertories of the most important ballet companies in the world including Paris Opera Ballet, American Ballet Theatre, Bayerisches Staatsballett Munich, New York City Ballet, Bolshoi Ballet, NDT1, Australian Ballet, San Francisco Ballet and the Royal Danish Ballet. He is in demand as a choreographer for theatre (Old Vic, National Theatre, Royal Court), opera (La Scala/ROH Dido and Aeneas, Acis and Galatea), film (Harry Potter and the Goblet of Fire, Tarzan, Fantastic Beasts 1 & 2, Sing, Mary Queen of Scots), music videos (Radiohead, Atoms for Peace, The Chemical Brothers), fashion shows (Gareth Pugh at London Fashion Week 2017), and TV (Brit Awards opening performance 2016, Paloma Faith’s Brit Awards performance 2015). Some of the long list of artists who have partnered with McGregor through more than twenty years of collaborative multi-disciplinary work include John Tavener, Audrey Niffenegger, Jamie xx, Max Richter, Olafur Eliasson, Kaija Saariaho, Lucy Carter, Ben Frost, Jlin, Thom Yorke, Mark Wallinger, Random International, Jon Hopkins, John Pawson and Mark-Anthony Turnage.



This album contains no booklet.

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